اثرات اختلال اینترنت بر کسب و کارها

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: هر ساعت قطعی اینترنت یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به اقتصاد ضرر وارد می‌کند



نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با توجه به اتفاقات اخیر و اختلال‌هایی که در ارائه برخی خدمات اینترنتی به وجود آمده، کسب و کارها با مشکلاتی جدید مواجه شده‌اند.

 

به گزارش صبح ساحل، حسین سلاح ورزی اظهار کرد: ایران در سال‌های گذشته توانسته در بخش آی تی موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورد و همین پیشرفت باعث شده بسیاری از نخبگان به جای فکر به خروج از کشور، به ماندن و کار کردن در حوزه‌های مختلف ترغیب شوند.

وی افزود: با ایجاد ثبات در ارائه این خدمات می‌توان انتظار داشت که چه صاحبان کسب و کار و چه متخصصان فعال در این حوزه به کار خود ادامه دهند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه امروز چند میلیون نفر کسب و کار و درآمد خود را بر مبنای فضای مجازی تعریف کرده‌اند، گفت: باید تلاش کنیم با کاهش محدودیت و اختلالات، این گروه بزرگ را از نگرانی برای آینده بیرون بیاوریم.

سلاح ورزی افزود: امروز بخش زیادی از فعالان اقتصادی نیز در حوزه تجارت و ارتباط با شرکت‌های خارجی از بستر اینترنت استفاده می‌کنند و تداوم مشکلات می‌تواند فعالیت آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

 

ضرر یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری در هر ساعت قطعی اینترنت

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی نیز گفت: بر اساس سهم حوزه آی تی در جی دی پی کشور، هر ساعت قطعی اینترنت یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به اقتصاد ضرر وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه فیلترینگ استفاده از وی پی ان را ۳۰ درصدی افزایش داده است، خاطرنشان کرد: نه تنها کسب و کارهای کوچک بلکه فعالیت های بزرگ با محدودیت اینترنت آسیب دیده اند زیرا تکی توان تجار خارجی را مجبور به استفاده از پیام رسان های داخلی کرد.

سلاح ورزی تاکید کرد: معیشت حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور که محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می‌کردند، دچار خطر شده و ادامه این شرایط مهاجرت نخبگان و استارتاپ ها را افزایش و سرمایه گذاری را کاهش می دهد. 

 

فیلترینگ تورم را افزایش می‌دهد

با وجود انتقاد صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین، کارشناسان استارتاپی و فعالان اقتصادی دیگر، هنوز اینترنت ایران در اغماست. با فیلترینگ و قطعی اینترنت کسب‌وکارهای زیادی در خطر نابودی است. مشاغل فردی تا شرکت‌هایی با داشتن ده‌ها کارمند که حقوق آنها به همین اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بند است، در بلاتکلیفی هستند. اما قطعی اینترنت و فیلترینگ چقدر مشکلات اقتصادی و اجتماعی را تشدید می‌کند؟

سهراب دل‌ انگیزان، کارشناس اقتصادی می‌گوید: «اعتراضاتِ این روزها مجموعه‌ای از سوالاتی است که به آنها پاسخی داده نشد. بخش عمده‌ای از آن اقتصادی و بخش دیگر آن اجتماعی و مسائل دیگری بود که در نهایت سر باز کردند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به خسارت اقتصادی قطعی اینترنت و فیلترینگ می‌گوید: «احتمال می‌دهیم اثرات تورمی مثبت، اثر بیکاری فزاینده و اثر رشد کاهنده در اقتصاد ایران به دنبال داشته باشد.»

دل انگیزان ادامه می‌دهد: «شرایط فعلی اثرات رکودی روی اقتصاد می‌گذارد. تقاضا را تحریک می‌کند، اما عرضه کاهش پیدا می‌کند. بنابراین نه تنها رکود بلکه تورم بیشتری را به وجود می‌آورد.»

 

تاثیر قطع اینترنت روی نرخ ارز

به گفته دل انگیزان نه تنها کسب‌وکارهای مجازی بلکه نرخ ارز هم می‌تواند از شرایط فعلی تاثیر بگیرد. او توضیح می‌دهد: «قطعی اینترنت و فیلتر برنامه‌ها، از یک سو بی‌اعتمادی به اقتصاد را بیشتر می‌کند، از سوی دیگر نرخ ارز را هم ممکن است تحریک کند.»

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: «اگر نرخ ارز تحریک شود به عنوان یک عامل پایه، قیمت عوامل تولیدی را هم بالا می‌برد. بنابراین می‌تواند یک اخلال مازاد بر اخلال‌های موجود در اقتصاد ایران باشد.»

سوال مهم اینجاست که قطع اینترنت به اعتراضات دامن می‌زند؟ دل انگیزان در این مورد می‌گوید: «نمی‌توانم بگویم بله یا خیر. چون موضوع برای من مبهم است. اما این شرایط، مطالبه‌گری حوزه اجتماعی را بیشتر می‌کند. دسترسی به اطلاعات را محدود می‌کند، استفاده از راه‌های دور زدن محدودیت هم بیشتر می‌شود.»

گفتنی است که وزیر ارتباطات روز دوشنبه اعلام کرد: دو روز است که هیچ محدودیتی به غیر از محدودیت بر دو پلتفرم آمریکایی اینستاگرام و واتس آپ آن هم به دلایل امنیتی، وجود ندارد و محدودیت هایی که در روزهای گذشته در بعضی ساعات روز در سطح بین المللی و بنا به ملاحظات امنیتی و دستور نهادهای امنیتی ایجاد می شد برداشته شده است. فقط تنها محدودیتی که وجود دارد برای این دو پلتفرم است که تصمیم گیری درباره آنها باید در مراجعی که ذی صلاح هستند و دستور آن را ابلاغ کردند دنبال شود.

 

منابع: ایسنا، ایرنا، تجارت نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها